Thursday, August 29, 2013

هيا نتعلم باللغة العربية ! :)

الأدوات في دورة المياه

دورة المياه

...هيا ندرس تكوين الجمل

·       فرشاة الأسنان


·       مرآة


·       صابون


·       منشفة



·       مشط


·       معجون الأسنان


دلو 


Saturday, September 29, 2012

JOM NASYID


هيا نتعلم اللغة العربية

JOM TONTON


هيا نتعلم اللغة العربية
ما أجمل مدرستي

BAHASA SYURGA

هيا نتعلم اللغة العربية

مدرستي جميلة


عريف : السلام عليكم يا اخي!

محمد : وعليكم السلام ورحمة الله.

عريف : أين تدرس؟

محمد : أدرس في المدرسة الوطنية بوكيت بارو.

عريف : هل مدرستك جميلة؟

محمد : نعم، مدرستي جميلة. في المكتبة المدرسة كتب كثيرة.

عريف : ماذا تقرأ فيها؟

محمد : أقرأ كتب القصص و المجلات وغيرها.

عريف : متى تدخل مكتبة المدرسة؟

محمد : ادخل المكتبة في الاستراحة.

Thursday, June 23, 2011


BERSYUKURLAH SELALU ^^




Assalamualaikum semua....hari ni cek nak cte pasal rasa bersyukur...pernah x kte rasa marah apabila apa yang kte impikan slalu x dapat...dan kadang2 kte rasa kecewa ble kte x dapat kecapi kebahagiaan seperti orang lain... namun...kte perlulah sedar bahawa tidak sume benda yang kte impikan, idamkan, dambakan dan sebagainya adalah terbaik untuk kte....jadi emosi seperti yg disebut di atas perlulah dihindarkan...takut2 mengundang kepada kufur nikmat....tanpa kte sedari sangat banyak nikmat yang Allah berikan di atas bumi ini...x cukup dengan itu....apabila kte berniat sahaja untuk melakukan perkara yang baik... sudah diberiNya award berbentuk pahala terlebih dahulu apatah lagi jika dilaksanakan perkara tersebut...mungkin kte x sedar akn hal ini kerana bg kte award perlulah berbentuk zahir@ dapat dilihat dan dipamerkan....masih belum terlambat lagi untuk kte sume bermuhasabah diri....jgn sampai Allah menarik nikmat yang diberikan kepada kte....takutlah akan kemurkaan Allah....jika Allah sudah tidak memandang akan diri kte ini...hidup kte ini bagai tidak berguna lagi....siapa kte tanpa tuhan???hanya hamba yang hina...sekarang cek nak ajak korang sume tgk video kat bwh ni yang sangat menyentuh hati.... TAPI HATI AKULA...XTAU LA KORANG KAN....HAH!!!jom layan~~~





hm...apa yg anda sume rasa lepas tgk video ini??? klu bagi dri aku yang kerdil ni....rasa macam diri ni sgt x berg***....sedih ble pikirkan diri ni x pernah nak bersyukur dgn apa yang Allah datangkan lbh2 lagi dlm bentuk ujian....asyik nak merungut dan mengeluh...Ya Allah...ampunkan aku Ya Allah.....smg kalian sume x jd macam aku ni....sekian ampun maaf daripada tuan empunya diri yang sangat2lah memerlukan taufiq dan hidayah Allah Azzawajalla...sekian


@HANISIKHWAN@


Thursday, June 9, 2011


CANTIK MENARIK TERTARIK KAU MEMANG THE BOOM!!!


Assalamualaikum!!! hah dah lama x update blogku ni...maklumlah busy...hehe alasanlah 2...em..kali ni saya nak kongsi tentang word 'CANTIK'... Sume orang nak diperkatakan cantik...termasuklah saya....tp apakan daya...ble jumpe org luar je...mesti org tanye kat mak ak...ni anak akak yang sulung ke??? ish!!! mentang2 la aku ni gem**l..huhu...tapi xpe...malas nak ambik port...ini adalah kerana...ceh2..ayat skema tol...sambung2...ntahlah bg ak...cantik ni x perlulah sampai nak ada rasa riak dalam diri 2....bg ak jugak cantik ni satu anugerah from Allah..but ianya akan jadi satu musibah klu dah tersalah gunakan...cmn salah guna 2 ek??? eleh jgn bohong la...klu kat FB 2....klu bleh sume gambar nak pose lawo2...tol x...bese la2...



SESUNGGUHNYA ALLAH ITU CANTIK DAN SUKA AKAN KECANTIKAN....


HA!! apa yang korang faham ngan ayat di atas....x semestinya cantik tu dr segi fizikal...tp kte sume kena ingat..Allah tidak pandang kecantikan luaran tetapi dilihatnya keimanan seseorang hambanya...bak kata matluthfi...kenal x mamat ni??? ha yang 2 la...terkenal u!!!...nak dgr pe dia habaq??? jom dgr....





so moral of the story....mantopkanlah kecantikan rohani anda terlebih dahulu....InsyaAllah ble dah cantik rohani automatik akan terzahir sendiri cantik yang luar biasa pada kecantikan fizikal anda...sekian ampun maaf dari tuan empunya diri...

~renung2kan~


~@HANISIKHWAN@~

Thursday, April 7, 2011

hm...ujian yang sama aja yg berlaku pada saya...knp???




duhai mata mudahnya engkau mengalirkan butir - butir mutiaramu....wahai hati tabahlah...mengapa mudah sangat engkau tersentuh????wahai kawan...acap kali aku mengalirkan air mata keranamu....orang kata klu berkawan, jgn rapat - rapat sangat t asyik gaduh je....hm.... 2 la yg berlaku pada diriku tatkala ini.....macam mane x rapat....kat kelas dh jd classmate...pas2 kt asrama pon rapat....pastu g mana2 pon same2.....huhu....susahlah nak kata......pas2 ble ad x puas hati n kesalahan yang dilakukan oleh dia.... x reti nak tegur cmn....memang btol la kata - kata kakak senior dulu nak tegur orang lain lg senang drp nak tgr kawan sendiri.....Ya Allah aku rasa berdosa pula jika x tegur rakanku ini.....hanya mampu senyap dan tidak memberi respon dan yg plg ketera skali x semesra dl.....dl org len slalu dgr gurauan - gurauan dan gelak ketawa antara aku dan kau yang kau panggil dengan panggilan mesra " MAK!!!!".....kadang - kadang aku rasa ko ni pandai nasihat n dakwah kat org.....p ko sendiri wat benda 2 balik.....ak rasa kesal la gak kat ko....p nilah ak....ak dah tak tau cmn nak tegur n nasihatkan ko lg......xpela wat la apa yg ko rasa btol....asalkan ko pandai jg diri n fokus dlm pelajran......tp ingatlah dikau bahawa aku ni insan biasa.....ak klu x puas hati kat seeorang aku susah nak sorok muka ni......2la kelemahan ak....ap yg ad kat hati.....senang je terzahir kat muka aku......ak mnx maap awal2 klu ko dah perasan......mgkn ada hikmah disebalik sume perkara ini.......memang aku lemah sket bab2 kawan ni.....asyik nangis je.....huhu......lemah kah aku ni Ya Allah??? mungkin dengan bentuk ujian daripada kawan2 yg Allah slalu turunkan kpd aku agar aku sentiasa ingat kepadanya.....terima kasih Ya Allah....maaf kawan atas coretan ini.....T T

ini bukan bermakna aku membenci kau wahai kawan....tp sabar ini ad batasnya....huhu......xpelah......lama2 sembuhlah luka yang telah kau goreskan di hati ini......smg kau bahagia dan kekal di samping "dia" dan keluarga kau dan warga asrama yang sangat mengenali kau.....smg ukhuwah ini tidak berhenti sampai di sini.....smg ko ceria slalu walau ak berduka dan berendam air mata keranamu....ak sanggup..... gambatte nisot!!!! ^^